Nadere informatie

Achtergrond

Zo lang ik mij kan herinneren word ik heel blij van het zelf maken van dingen met mijn handen. Ik heb in de loop van de jaren met veel plezier uiteenlopende materialen en technieken uitgeprobeerd. Sinds 2008 ben ik helemaal verslingerd aan klei. Begonnen bij Elise van der Werff (Laren), Peter van den Akker (Hilversum) en Marianna Franken (Blaricum). Daarna, omdat ik nog veel meer over klei wilde leren, de Opleiding Keramische Technieken aan de SBB te Gouda (examen 2014). Ik ben echt als een blok gevallen voor het materiaal klei. Ik houd van het idee dat het een product is van erosie: van rots, naar steen, naar kiezel, naar zand en kleideeltjes. Een ontzagwekkend en natuurlijk proces. Een materiaal dat duizenden jaren in de grond heeft gelegen, dat gevormd wordt door mijn handen, aangestuurd door mijn geest tot leven komt. Ik houd van het feit dat aarde, lucht, water en vuur, de vier elementen, samenwerken om losse deeltjes aarde tot steenhard materiaal te transformeren. Een uitdagend en technisch proces, er kan veel fout gaan. Er is kennis en ervaring nodig om alles tot een goed einde te brengen. De afwerking van een object is voor mij heel belangrijk. Ik ben niet snel tevreden. In die fase geef ik er door dagenlang geconcentreerd afwerken het uiterlijk aan dat ik in mijn hoofd heb. Dat zijn mijn ‘finest-hours’. Als afwerking gebruik ik vaak kleislib waaraan pigmenten of oxides zijn toegevoegd. Ik houd van de matheid en de mogelijkheid je werk er een natuurlijke uitstraling mee te geven. Vaak zie ik in de afwerkingsfase alweer een nieuw object opdoemen. Zo levert elk object weer een goede basis voor een volgend werk. Ontwikkeling en vooruitgang drijven mij, elk object is daardoor een unieke uiting van mijn weg als persoon en als keramist en onderscheidt zich daardoor van hun voorgangers.